Vijenac 636 - 638

Kolumne

Uz reizdanje knjige Zašto volim Zagreb autora Veselka Tenžere

Grad je inače lijep

MARTINA LONČAR

Bijeli Meštrovićev paviljon na naslovnici reizdanja knjige Zašto volim Zagreb potiče čitatelja na pomisao o tome kako bi danas izgledao neki Tenžerin tekst. Njegovo pero nedvojbeno bi ispisalo kritiku odnosa današnjih vlasti prema iznimnim kulturnim spomenicima. Zagreb danas traži identitet preko raskopanih, opustjelih ljetnih ulica – jednako kao što ga je tražio 70-ih i 80-ih godina, kada je Tenžera pisao feljtone. „Vječno vraćanje istog“ jezovito dolazi do izražaja u gotovo svakom tekstu punom šarolikih likova zagrebačkoga mikrokozmosa.


Izd. Mozaik knjiga, 2017.

Kad se pročita neki Tenžerin tekst, vrlo jasno se može znati u kojem je vremenu tekst nastao, ne po tome što iz teksta proizlaze informacije, već po tome što danas nema takvih stilskih pera u nas, posebno ne onih feljtonističkih i novinarskih. Veselko Tenžera (1942–1985) bio je novinar, esejist i feljtonist te književni i likovni kritičar koji je pisao u mnogim uglednim časopisima, poput Vjesnika, Starta, Studija, Danas, Slobodne Dalmacije i sl. Autor je likovnih monografija te dramskih tekstova. Vrlo je često uspoređivan s velikanima naše feljtonistike i kritike – Matošem, Ujevićem i Šoljanom – te su oni i dio njegovih tekstova. Posebno Matoš, jer se odnos koji je gajio Matoš – „volim Zagreb, ali ne i Zagrepčane“ – uvelike može preslikati na Tenžeru, doduše s više ljubavi prema ljudima.


Nenadmašni feljtonist Veselko Tenžera (1942–1985)

Tenžerini su tekstovi svježi, lucidni i humoristični, određene strukture i opsega. S lakoćom prenose složene teme u vrlo jasne misaone konstrukcije, odlično argumentirane. Tako će feljton Posljednji doktori šankologije možda izgledati kao hvalospjev gemišta i gotovo hamvaševske filozofije vina, no vrlo brzo iz njega će proviriti blagost i naklonost prema „ljudima za vratima gostionice“. Jer Tenžerini su tekstovi zapravo angažirani, prožeti svojevrsnim aforizmima koji strše iz tekstova. Od tema kao što su obični tramvaj, rock-glazba, psi i njihovi gazde, taksisti Tenžera će napisati jednako iscrpne i zanimljive tekstove kao i za brojne naše velikane, poput Ive Pogorelića, Slavka Mihalića zatim Ivana Lackovića, Vjekoslava Majera.

Stilski je primjer iznimne načitanosti, pravovremenosti, ali i doziranosti književnim, filozofskim, likovnim, filmskim referencijama, pa i onima iz popularne kulture. Posebno je izražena njegova ljubav prema nogometu. U već kultnom feljtonu Dinamo kao filozofija utjehe Tenžera će bez sentimentalizma, već s britkim humorom, opisati mentalitet gomile: „Dinamo je stoga važan psihološki i kulturološki fenomen ovoga grada: ne ide li vam u životu onako kako ste zamislili, imate se s kime identificirati; ide li vam, pak, u životu iznad očekivanja, Dinamo vam je dobra mjera koja pokazuje što ste sve izgubili.“

Rečenicu koju je Tenžera uspio uklopiti u tekst, a pročitao ju je na pismu jedne žene: „grad je inače lijep“ svjedoči s jedne strane o njegovoj sposobnosti oblikovanja jednostavne svakodnevice u intimni portret čovjeka, s druge strane ukazuje čitateljima koliki je bio njegov interes za detalje i živote različitih ljudi. S tim na umu teško je sa sigurnošću utvrditi koliko su neki feljtoni u kojima problematizira žene tek izraz duha svijeta i vremena u kojem je živio, a što osobni opservacijski dojam, ostaje svijet žene prikazan poprilično klišejizirano, iako provučen kroz mjestimično zanimljiv humor. Uz standardne teme, od ljubavnih i preljubničkih odnosa, prijateljica noći, naglaska na ženski vanjski izgled protkan sentimentalnošću za nekim prošlim vremenima u feljtonu Zagrepčanka do milostive, gazdarice i drugih ženskih likova koje prati živopisni leksik, očekivala se i neka drukčija vizura ženskog svijeta, koja se tek pomalo nazire u feljtonu Starica koja je postala slika.

Tenžera se mogao ograničiti na sanjarenje o gradu, no on se odlučio na teži put, na pisanje o gradu koji iznimno voli. Grad je tako središte iz kojeg se šire silnice Tenžerinih interesa. Pitanja koja postavlja i misli kojima se bavi u knjizi lako možemo i danas postaviti i promišljati: ima li Zagreb asimilacijsku moć modernoga grada, tko je zagrebački malograđanin, je li Zagreb izgubio moć da proizvede kulturni događaj i što mi danas podrazumijevamo pod zagrebačkom kulturom? Opisujući Kožarićeva Matoša u sjajnom feljtonu Klupa – panteon skitnice čitatelj će pronaći ponajbolji opis Zagreba, sjetan i magičan: „To je grad bez kojeg se ne može, kao što je teško u njemu biti, grad koji se u nama, na daljinu, otvara poput nostalgične rane, ali i grad u kojem se sanja o bijegu.“

Vijenac 636 - 638

636 - 638 - 19. srpnja 2018. | Arhiva

Klikni za povratak